دیوار چوبی یکی از انحصاری ترین گزینه ها برای پوشش دیوارهای داخلی ساختمان های مسکونی و اداری است که جلوه ای بسیار زیبا و اصیل در محیط ایجاد می کند. چوب به کار رفته در این دیوارها نه تنها در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی دارد، بلکه می تواند به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز عمل کند. در ادامه به معرفی انواع دیوارهای جداکننده چوبی مناسب برای اتاق خواب، اتاق کودک و پشت تلویزیون در ساختمان و بررسی ویژگی های آنها می پردازیم. علاوه بر معرفی ویژگی ها و مزایا و معایب، چندین عکس و مدل جدید دیوار چوبی سنتی و تزیینی با رنگ روشن، ماربل شیت و ... را معرفی می کنیم. با مجله دکوراسیون دکونیوز همراه باشید.

 

 

 

دیوار چوبی چیست؟

از گذشته تا به امروز چوب در صنعت ساختمان سازی و طراحی داخلی و خارجی ساختمان کاربرد فراوانی داشته و اصالت و کلاسیک بودن را به خوبی منتقل می کند. به همین دلیل به مرور زمان آثار چوب مصنوعی نیز به این صنعت راه پیدا کرد و علاوه بر میز و مبلمان، برجستگی آن بر روی دیوارها نیز به چشم می خورد. دیوار چوبی مصنوعی نوعی روکش است که بر روی سطح اصلی دیوارهای داخلی ساختمان نصب می‌شود که از ورقه‌های چوب مصنوعی یا طبیعی تشکیل شده و رنگ‌ها و نقش‌های اجرا شده بر روی آن‌ها نیز بسیار متنوع است.

 

بسته به نحوه اجرای طرح های چوبی روی سطح، می توان آنها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد. به عنوان مثال، برخی از دیوارهای چوبی سنتی هستند که بیشتر در تزئینات باغ و روستایی استفاده می شوند. برای اجرای این دیوارها از روش‌های مختلفی مانند ورچین، وگانی، فرقه و بال کبوتر استفاده می‌شود. به روش مدرن فقط سطح بیرونی این دیوارها با ورق های چوبی نصب می شود و بیشتر جنبه تزئینی دارند.از دیگر روش های اجرای این دیوارها می توان به استفاده از آنها به عنوان پارتیشن و جداکننده اشاره کرد. این دیوارها متحرک بوده و در صورت نیاز در قسمت های مختلف دفتر کار و منزل قابل استفاده هستند.

انواع دیوارهای چوبی

این دیوارها را علاوه بر نحوه اجرا می توان بر اساس نوع چوب به کار رفته در آنها دسته بندی کرد که از نظر خصوصیات و ظاهر کاملاً متفاوت هستند. از رایج ترین انواع چوب برای دیوار می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 

دیوار با چوب ترم

استفاده از چوب طبیعی در دکوراسیون داخلی به دلیل قیمت بالای آن با مشکل بسیار بزرگی مواجه است. به همین دلیل اغلب در این صنعت از چوب مصنوعی استفاده می شود که یکی از بهترین نمونه های آن ترمووود است. چوب ترمووود به گروهی از چوب ها گفته می شود که پس از حرارت دادن خاص در برابر نفوذ رطوبت مقاوم هستند. ضمناً این چوب ها به دلیل روش تولید در برابر حشرات، کرم های چوبی و موریانه ها کاملاً مقاوم بوده به همین دلیل عمر مفید بالایی دارند. از بهترین نمونه های دیوار چوبی می توان به گزینه هایی اشاره کرد که از ورق های ترمووود استفاده می کنند. لازم به ذکر است که ترم وود وارداتی است و به همین دلیل قیمت نسبتاً گرانی دارد.

 

دیوار ام دی اف

استفاده از ورق های ام دی اف در صنعت دکوراسیون منزل در سال های اخیر بسیار رایج شده است و در انواع میز، مبل و کابینت استفاده می شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از ورق های ام دی اف برای دیوارهای چوبی، تنوع طرح و رنگ، عایق بودن در برابر رطوبت، قیمت ارزان تر نسبت به چوب طبیعی و همچنین وزن سبک آن است.

 

دیوار چوب پنبه

از دیگر نمونه های مدرن با جلوه بسیار زیبا می توان به دیوارهایی اشاره کرد که از چوب پنبه ساخته شده اند.دیوارهای چوب پنبه ای از لایه های بیرونی درختان بلوط تولید می شوند و وزن سبکی دارند و به عنوان عایق عالی در برابر گرما و صدا عمل می کنند. یکی از مهمترین کاربردهای دیوارهای چوب پنبه ای استفاده از آن در محیط اداری است زیرا امکان نصب کاغذ و یادداشت بر روی آنها وجود دارد.

 

دیوار طرح چوب پی وی سی

با توجه به قیمت بالای چوب طبیعی و ماربل شیت و همچنین جلوه زیبای آن بر روی دیوار و در قسمت های مختلف ساختمان، دیوارپوش های طرح دار از چوب تولید و در بازار موجود می باشد. این دیوارها در واقع طرح های چوبی هستند که از پی وی سی ساخته شده اند و در طرح و رنگ آن ها تنوع زیادی وجود دارد. به طوری که می توان با توجه به سبک های مختلف دکوراسیون، نمونه های مناسبی را انتخاب و اجرا کرد. علاوه بر این دیوارپوش های طرح چوب پی وی سی قابل شستشو، سبک و عایق خوبی در برابر حرارت و دما هستند.

 

ویژگی ها و مزایای دیوارپوش چوبی در خانه

با توجه به استفاده از ورق های چوبی طبیعی یا مصنوعی در این دیوارپوش ها، چندین ویژگی مهم در آنها وجود دارد که از آن جمله می توان به:

 

این نوع دیوار در برابر صدا، گرما و دما عایق بهتری دارد.

این دیوارها می توانند چند منظوره باشند و در عین حال به عنوان قفسه ای برای چیدمان عناصر تزئینی عمل کنند.

چوب با هر سبک دکوراسیون و طراحی داخلی سازگار است و در چیدمان های مدرن استفاده می شود.

 

کاربرد دیوار چوبی در ساختمان.

خوشبختانه تنوع در طرح و رنگ این دیوارها بسیار زیاد است و طیف وسیعی از دیوارهای چوبی ساده و طرح دار روشن و تیره در بازار موجود است. به همین دلیل در ساخت و ساز از این نوع روکش دیوار و دیوار استفاده می شود که از مهمترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

دیوار چوبی اتاق خواب

در بیشتر موارد برای حفظ زیبایی و جلوگیری از بهم ریختگی و تیره شدن فضای داخلی، تنها در یکی از دیوارهای اتاق خواب از لت های چوبی استفاده می شود.دیوار پشت تخت یکی از بهترین گزینه ها برای اجرای دیوارپوش های چوبی است که جلوه بسیار زیبایی در فضا ایجاد می کند. نمونه هایی از اجرای دیوار چوبی اتاق خواب در طرح ها و رنگ های مختلف را در ادامه مشاهده می کنید.